Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení

Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení 1

Nissan GT-R s označením R35 měl svou premiéru v roce 2007, a to na Tokyo Motor Show. Jedná se o supersport, který se extrémně rychle stal ikonou světa výkonných vozů. Mnoho malých kluků má doma na plakátu právě Nissan GT-R a nejen pro ně se jedná o vysněný vůz, který by jednou chtěli vlastnit, nebo se s ním alespoň projet. U nás v Mercutcars jeden takový Nissan GT-R máme a už dlouhou dobu ním plníme sny nejen kluků, chlapců, mužů, ale i žen.

Málokdo ale ví, že existují celkově čtyři modelové verze Nissan GT-R R35. První verzí myslíme tu původní z roku 2007, která byla představena v Tokiu. Tehdy v Japonsku započal prodej GT-R prakticky ihned a v roce 2008 Nissan expandoval na americký trh, kde taktéž úspěšně spustil prodej. V Evropě se pak první GT-R R35 objevily až roce 2009 – z toho plyne, že se jedná o modelový rok 2008 – 2011. První facelift přišel v roce 2011 (modelový rok 2011 – 2016) a druhého face-liftu jsme se dočkali v roce 2017 (modelový rok 2017 – 2022). Poslední a aktuální modelovou verzi z roku 2024 se Nissan striktně rozhodl prodávat pouze na japonském a americkém trhu, takže ho v Evropě bohužel neuvidíme. 

Na první pohled mohou být face-lifty Nissanu GT-R zanedbatelné, při bližším pohledu ale zjistíme, že změn je celkem dost, a to jak těch vizuálních, tak i motorových a podvozkových. Pojďme se společně v tomto článku na všechny verze Nissan GT-R R35 podívat a ve spojení s těmito informacemi vás na konci článku čekají zásadní informace o našem GT-R!

Základní model Nissan GT-R R35 (MY 2008 – 2011)

Základní model Nissan GT-R je poháněn šestiválcovým motorem VR38DETT s objemem 3,8 litru a se dvěma turby. Tento motor byl u původního modelu schopen generovat výkon 485 koní, což umožňovalo GT-R dosáhnout „z nuly na sto“ za méně než 3,5 sekundy.

Motor

  • VR38DETT, objem 3,8 litru,twin-turbo V6
  • Výkon 485 koní (357 kW) 

Převodovka

  • 6stupňová automatická převodovka s možností ručního řazení pomocí pádel pod volantem

Podvozek

  • Symetrický pohon všech kol (AWD) pro optimální trakci
  • Nastavitelný podvozek s elektronicky řízenými tlumiči

Design

  • Nízký profil, vynikající aerodynamika a charakteristické zadní křídlo
  • Dvě sportovní sedadla vepředu a další dvě vzadu, v těch zadních ale pochopitelně moc místa nenajdete

Výkon a rychlost

  • Zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy
  • Maximální rychlost okolo 310 km/h

Technologické prvky

  • Advanced Vehicle Dynamic Control (VDC-R) pro ještě lepší ovladatelnost
  • Extra výkonný brzdový systém s keramickými brzdovými kotouči

Nissan GT-R R35 je známý svým spojením vysokého výkonu a precizní ovladatelnosti, což ho zařadilo mezi špičku sportovních aut. Od svého uvedení na trh se postupnými face-lifty stal ještě výkonnějším, technologicky vyspělejším a dokonalejším, čímž se stal ikonou.

Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení 2

První face-lift (MY 2011 – 2016)

1. Zvýšení výkonu motoru

Přechod na modelový rok 2011 znamenal pro Nissan GT-R především zvýšení výkonu. Inženýrům se povedlo provést „malou revoluci“ v pohonu, což přineslo výkon 530 koní (v roce 2014 dokonce výkon narostl až na 550 koní). Výkon se tak oproti předchozí verzi v podobě původního modelu zvýšil o celých 75 koní. Nové nastavení turbodmychadel a optimalizace palivového systému pak mimo jiné přispěly k ještě silnějšímu zrychlení a vyšší maximální rychlosti. Výrazných změn a inovací se dočkala také převodovka s označením GR6, která byla u prvního modelu známá svou poruchovostí.

2. Zlepšená aerodynamika

Kromě výkonu se inženýři zaměřili i na zlepšení aerodynamiky vozu. Nový design předního nárazníku a zadního spoileru byl navržen tak, aby minimalizoval odpor vzduchu a zlepšil přilnavost k silnici. To je samozřejmě zvláště důležité pro udržení stability při vysokých rychlostech, kterých Nissan GT-R bez pochyb dosahuje.

3. Úpravy podvozku

Zvýšený výkon vyžadoval také lepší ovladatelnost – a u prvního face-liftu se vylepšeními v tomto ohledu nešetřilo. Dočkali jsme se výrazných úprav v podvozku, včetně nových tlumičů a pružin, které přinesly preciznější ovládání a lepší reakce na pohyby volantem. Vylepšen byl také systém kontroly stability, aby se zlepšila celková bezpečnost a kontrola nad vozem.

Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení 3

Druhý face-lift (MY 2017 – 2022)

1. Výrazný redesign přední a zadní části vozu

U druhého face-liftu jsme se dočkali nejen redesignu vzhledu, ale také výrazného navýšení výkonu. Druhý face-lift z hlediska designu přišel s přepracovanou maskou chladiče a přepracovaným nárazníkem, další modernizace se dočkaly přední a zadní světlomety včetně denního svícení DRL. Veškerý tento redesign dodává nejnovějšímu face-liftu na agresivitě a modernosti. Je důležité zmínit, že tyto změny vzhledu nebyly jen otázkou estetiky, ale byly spojeny s důkladnou analýzou aerodynamiky pro zvýšení celkové efektivity vozu, tj. snížení odporu a zvýšení přilnavosti.

2. Nový interiér

Interiér prošel výraznou změnou s důrazem na moderní design a vyšší kvalitu použitých materiálů. Komfort a pohodlí řidiče a cestujících zvýšily nové technologie, včetně rozšířených možností konektivity.

3. Zvýšení výkonu motoru a vylepšení aerodynamiky

Jak už bylo nakousnuto, větší výkon byl opět na pořadu dne. Motor byl doladěn tak, aby poskytoval obdivuhodných 570 koní, což představovalo další skok v rychlosti a dynamice. Výraznou změnou prošel i výfukový trakt doplněný klapkovým výfukem, který byl zhotoven z titanu. Vylepšená aerodynamika nejen zlepšila celkový výkon vozu, ale také zajišťovala optimální chlazení všech důležitých komponentů, což bylo klíčové pro udržení stability, a hlavně spolehlivosti vozu nejen na závodním okruhu, ale i na okrskách.

Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení 4

Třetí face-lift (MY2024)

Třetí face-lift z hlediska designu prošel pouze mírným přepracováním předního a zadního nárazníku, masky chladiče a denního svícení DRL. Jak jsme již předem zmínili, tak tento model se bohužel pro nás nebude prodávat v Evropě, což je samozřejmě obrovská škoda pro všechny fandy této automobilové ikony.

Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení 5

Shrnutí

Ve zkratce, každý face-lift Nissanu GT-R R35 přinesl nejen technologické inovace, ale i estetické a výkonnostní zlepšení. Každá nová „verze“se stala příkladem důkladného inženýrského úsilí, které pokaždé vedlo k vytvoření ještě lepšího vozidla. S každým face-liftem tak vznikalo ještě lepší GT-R, které pokaždé posunulo hranice supersportů. Ne nadarmo se o Nissanu GT-R říká, že se jedná o vůbec nejlepší a nejvšestrannější supersport, který byl kdy vyroben.

Máme nové GT-R!

Jak bylo zmíněno na začátku tohoto příspěvku, tak pro vás máme malé překvapení. Pokud už nás sledujete na Instagramu či Facebooku, nejspíše víte, kam míříme. Máme totiž nové GT-R. Doposud jste se u nás mohli svézt v původním modelu (MY 2010) a vzhledem k tomu, že GT-R bylo ze všech našich aut bezkonkurenčně nejoblíbenější, tak jsme se rozhodli, že si zkrátka zasloužíte ještě něco více. A skok jsme udělali obrovský, jelikož jsme pořídili nový Nissan GT-R po druhém face-liftu, který má oproti původnímu modelu 570 koní, což je nárůst téměř o 100 koní. Rozdíl je to obrovský, a to nejen z hlediska výkonu, ale i vzhledu – o tom se však budete schopni zanedlouho přesvědčit sami. Můžete se rozhodně těšit na nový interiér se všemi inovativními změnami a výrazný zvukový projev klapkového výfuku. Přípravy nového GT-R na letošní sezónu jsou v plném proudu a postupně vás budeme o všem informovat, proto nás nezapomeňte sledovat!

Nissan GT-R: Rozdíly v modelových verzích + překvapení 6

Na úplný závěr bychom chtěli poděkovat společnosti TOPRUN GT-R, se kterou spolupracujeme již několik dlouhých let. V TOPRUN GT-R se perfektně starají nejen o naše GT-R, na které se, jak už název napovídá, specializují. Mimo jiné nám právě Radek z TOPRUN GT-R pomohl zpracovat tento článek tak, aby v něm byly přesné a ověřené informace přímo z první ruky. Za veškerou dosavadní spolupráci tedy musíme TOPRUN GT-R poděkovat a těší nás, že naše nové GT-R můžeme i nadále servisovat a konzultovat právě zde. Pokud Nissan GT-R vlastníte i vy, případně pokud máte v plánu si jedno pořídit, určitě je TOPRUN GT-R ve všech případech tou nejlepší volbou!

Nissan GT-R: Nejlepší auto světa u nás ještě lepší 2

Nezapomeňte nás sledovat na Facebooku a Instagramu!

#projeďmě