Hot-hatch aneb ostře nabitá zbraň, která se nebojí střílet

Hot-hatch aneb ostře nabitá zbraň, která se nebojí střílet 1

Milovníci aut se řadí hned do několika skupin. První skupině se líbí moderní vozidla s turbem, v další skupině najdete zastánce osmiválcových „amerik“ a někdo si jednoduše potrpí na praktické kombíky. V naší autopůjčovně najdete vozidla ze všech těchto skupin. Tento článek bude věnován spíše té první skupině, kterou zajímají malá „oturbená“ vozidla s karoserií hatchback. Mnoho automobilek vyrábí pro opravdové nadšence sportovní hatchbacky, jenž se v automobilovém světě nazývají hot-hatche. Slovíčko „hot“ v tomto případě neznamená doslova horký, ale spíše ostrý, hatch poté samozřejmě hatchback = ostrý hatchback.

Tyto hot-hatche nevyrábí naprosto všechny automobilky – ne každá automobilka totiž svými vozy míří na stejnou cílovou skupinu. Hot-hatch v produktovém katalogu Dacie byste tedy hledali marně, pokud se však podíváme na takové Subaru, Ford, Hyundai či Mercedes, několik hot-hatchů už byste určitě našli. Pokud to vezmeme popořadě, tak lze zmínit Subaru Impreza WRX STi (třetí generace, roky 2008 až 2014), Ford Focus RS či ST, Hyundai i30N či třeba Mercedes-Benz třídy A (často ve sportovní úpravě AMG). V nabídce naší autopůjčovny naleznete prozatím první dva zmíněné vozy, tedy WRX STi a Focus RS.

Naše hot-hatche nejsou obyčejné

Našim zákazníkům se vždy snažíme poskytnout maximální zážitek. Proto jsme se rozhodli už tak velmi hravé WRX STI a už tak velmi rychlý a přesný Focus RS poupravit. V případě Imprezy by vás mohl zajímat například kompletně přeskládaný a kovaný motor, jenž jsme nechali naladit v notorickém turbo.pl. Na výsledky z brzdy se můžete podívat na obrázku níže. Nevšední je svým způsobem i Focus RS – u toho lze zmínit například keramickou spojku (viz obrázek níže), která je oproti té sériové tvrdší a „agresivnější“. Tyto díly jsou tedy něco „extra“ a jen tak nějaká autopůjčovna vám nedovolí si je osahat, to ale rozhodně neznamená, že byste si při řízení měli místní okresku splést s uzavřenou tratí.

Hot-hatch vs „amerika“

Slovní spojení ostrý hatchback rozhodně není vytvořeno jen tak pro nic za nic a mnoho řidičů si to bohužel neuvědomuje. Mnoho neznalých lidí považuje hot-hatche za srandovní a nezajímavé. A ještě aby ne – když vedle sebe postavíte malinkatý hot-hatch a obrovskou „ameriku“, tak na první pohled musí být jasné, že ona „amerika“ musí být silnější, rychlejší, větší a prostě lepší. První pohled však klame a hot-hatche mívají často koně navíc, jsou hbitější, lehčí – ale také nebezpečnější. Zatímco co z obrovské „ameriky“, tzn. například z Mustanga, jde na první pohled respekt, tak v případě malinkého hot-hatche si po usednutí za volant každý myslí, že mu takové „autko“ nemůže ublížit. Jakmile si nezkušený řidič hot-hatch po pár kilometrech osahá, tak se z něj najednou vyklube profesionální závodník na úrovni Colina McRae – tento proslulý rallye jezdec měl však kromě několikaletých zkušeností také do detailu naladěné auto a uzavřenou trať. Obyčejný řidič nemá ani jednu z těchto věcí. Nové auto řidič během pár hodin nemá šanci přečíst, naše auta vám individuálně nenaladíme a uzavřenou trať vám taky neposkytneme.

Hot-hatch aneb ostře nabitá zbraň, která se nebojí střílet 5

Zážitek, nikoliv boj se smrtí

Nejen v případě řízení vozidla platí nepsané pravidlo, že je celek tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek. Při řízení patříte do tohoto celku i vy a ve většině případech platí, že článek, který sedí mezi sedadlem a volantem, je ten nejslabší. Tuhle informaci je jednoduše třeba přijmout a uvědomit si ji. Jakmile někteří lidé usednou za volat sportovního auta, tak ztratí své smysly a začnou si zahrávat s vlastním pudem sebezáchovy. Při řízení je i nadále třeba přemýšlet a u rychlých aut to platí dvojnásobně. Pro všechny z vás se má jednat o zážitek a nikoliv o boj se smrtí. Fyzikální zákony jsou dané, nelítostné a bohužel vám druhou šanci nedají. Ani my s těmito zákony nemůžeme vůbec nic udělat. Myslete na ty, na kterých vám nejvíce záleží, na své potomky, kamarády, rodiče a partnery. Nikde není dáno, že se vám musí něco stát, pokud však budete jednat nerozvážně a po nastartování rychlého vozidla se z vás okamžitě stanou závodníci alá Schumacher, na problém si nahráváte.

Subaru WRX STi

Není všechno zlato co se třpytí

V České republice existuje hned několik různých autopůjčoven. Mercutcars je jediná (popřípadě jedna z mála), ve které vozidlo řídíte jen a jen vy, a to bez instruktora. Před jízdou vám tedy vysvětlíme vše potřebné a po instruktáži už je jen na vás, jak s vozidlem naložíte. I přesto, že naše vozidla dokáží u většiny lidí uvolnit obrovskou dávku adrenalinu, je třeba stále jednat zodpovědně. Na sociálních sítích a všeobecně na internetu najdete vždy jen to nejlepší – zkrátka nikdo se s vámi nepodělí o negativní zážitky. My jsme se ale rozhodli tohle tvrzení změnit a prostřednictvím těchto článků vám chceme ukázat naprosto vše. Mnohým z vás se na první pohled může zdát práce v okolí půjčovny (nejen) supersportů zdát jako splněný sen. Opak je však pravdou – není všechno zlato co se třpytí. Mezi náš „denní chleba“ patří i řešení nehod a pojistných událostí. I přesto, že se nám při příjezdu k několika hrozivě vypadajícím nehodám rapidně rozbušilo srdce, tak se naštěstí nikdy nestalo nic vážného a odnesly to jen plechy.

Používejte rozum!

Níže se můžete podívat na dva případy, kdy lidé přecenili své schopnosti. Každá nehoda je samozřejmě negativní a nikdy vám žádné pozitivní vzpomínky nezanechá, v těchto případech (a všech ostatních) by však mohlo vše dopadnout o mnoho hůře, kdyby se do cesty zapletli i jiní účastníci provozu. Opět podotýkáme, že se lidem snažíme dopřát adrenalinový zážitek, na který nezapomenou, a nikoliv závody se smrtkou. Už v autoškole vám instruktor říkal, že je nutné při řízení předvídat. Když tedy letíte 130 km/h v deštivých podmínkách do zatáčky, tak rozhodně není nejlepší nápad zašlápnout plyn, říct si v hlavě „pravá tři cut přes horizont“, rozjet to na 150 km/h a ze zatáčky vyletět dveřmi napřed. I takoví jedinci se bohužel najdou. Opět je třeba si uvědomit, že zapůjčením hot-hatche či jiného vozidla se okreska nepromění v uzavřenou trať. Lidi, neblázněte a používejte rozum (hlavně ten selský)!

My jsme se s vámi rozhodli o tyto informace a fotografie podělit především kvůli tomu, abychom vás varovali. Takový Focus RS či Impreza WRX STi se vedle Mustanga mohou zdát jako malá vozítka, která nikomu nemohou ublížit – výše zobrazené fotografie však hovoří o pravém opaku. Rozhodně ale na druhou stranu nechceme nikoho zbytečně vystrašit – pokud budete s našimi vozidly jednat s rozumem, tak si můžete být prakticky 100% jistí, že se nic nestane a vy si odnesete jen skvělý zážitek. Nejde nám ani tak o těch několik plechů, ale o především o zdraví našich zákazníků.

Zaplacením spoluúčastí to pro vás končí a pro nás začíná

Na našem webu už jste si určitě všimli, že se při nehodě podílíte fixní spoluúčastí 10 tisíc korun. Někomu z vás se tahle částka může zdát vysoká, avšak po krátkém zamyšlení zjistíte, že se jedná o opravdové minimum. Nejde nám o to, abychom z našich zákazníků po nehodě „vytloukli“ ještě nějaké další peníze. Těchto deset tisíc putuje jen a jen pojišťovně – my si do kapsy nebereme ani korunu. Na všechna naše vozidla máme sjednané špičkové (a pekelně drahé) pojistky s havarijním pojištěním. Pojistná událost ale zaplacením spoluúčasti nekončí. Respektive ano, končí, ale jen pro zákazníka. Pro nás je to několik týdnů či měsíců papírování, oprav vozidla v servisu a hlavně ušlý zisk. Naše firma musí, stejně jako ostatní firmy na světě, jednoduše prosperovat. To znamená, že havárií vozidla nepomůžete ani nám a ani sobě. Nenuťte nás tedy prosím k tomu, abychom museli spoluúčast zvyšovat.

Subaru WRX STi

A jak to bude dál?

Focus RS patří mezi naprosto perfektní hot-hatche, nutno ale podotknout, že si žádá nadprůměrnou péči. Abyste byli v obraze, tak můžeme po 35 tisících najetých kilometrech zmínit například to, že se v autě nachází již šestá spojka. Kromě bezpečnosti je tedy i nákladná péče dalším důvodem, proč si Focus odjede pár posledních zážitkových jízd, a poté jej vyšleme do světa (a vy se klidně můžete stát budoucím majitelem). O naše „ereso“ bylo vždy postaráno na 120 % – jak už bylo zmíněno, tak se v něm nachází šestá spojka, přeskládaná převodovka a pravidelnou výměnu oleje u Fordů snad ani zdůrazňovat nemusíme. Imprezu si necháme – těch pár obouchaných plechů se opraví, každopádně po opravě už bude k dispozici jen ke krátkým zážitkovým jízdám.

Resumé

Na konec bychom chtěli opět zmínit, abyste při usednutí za volant jakéhokoliv z našich aut neztratili smysly a zůstali při vědomí. Doufáme, že jste si z tohoto článku vzali alespoň něco málo k srdci a až k nám jednou (opakovaně) zavítáte, tak si na něj vzpomenete. Děkujeme vám za přízeň!

#projeďmě